Thursday, November 3, 2011

Idea BESAR untuk peniaga KECIL

Alhamdulillah, saya amat teruja dengan sabutan yang anda semua telah berikan. Dan untuk memenuhi permintaan sesetengah pembaca, saya membuat keputusan untuk mebuat dua versi bagi setiap 'posting'.  Tetapi saya akan mulakna dengan memaparkan tulisan tulisan yang dahulu, tetapi dalam Bahasa Melayu.

Hi there, berikut adalah beberapa idea-idea yang telah terbukti berguna untuk perniagaan kecil:
1. Letakkan  usaha tambahan untuk benar-benar memahami pelanggan-pelanggan anda.
Kenali sentiasa  pelanggan anda dan dilakukan secara rutin, katakan setiap dua minggu sekali. Anda harus mempunyai cara yang berstruktur untuk menilai dengan cepat "Siapa, Apa, Bila dan Bagaimana" pelanggan anda. Dan kemudian semak semula  usaha pemasaran anda dan saluran penyampaian untuk memsatikan ianyan masih relevan dan menepati kehendak pelanggan.  Contohnya, pelanggan anda sekarang sudah mula meluangkan lebih masa mengunakan facebook, bebanding dulu yang mungkin lebih berminat dengan sms. Jadi, usaha pemasaran anda juga harus berubah and mengikut pelanggan anda.


2. Pintar mencari Sumber
Kepintaran mencari sumber (resourcefulness) adalah lebih penting daripada sumber-sumber itu sendiri. Ingatlah bahawa wang hanya salah satu daripada sumber-sumber yang diperlukan oleh perniagaan dan terdapat banyak cara untuk menggantikan wang. Sentiasa cuba untuk mencari sumber-sumber dalaman sebelum mendapatkan pembiayaan luar. Sumber dalaman termasuk pra jualan dan perkongsian pintar. Sebaik sahaja anda berfikir bahawa anda perlu mendapatkan wang untuk membeli sesuatu, tahan diri anda sebenta dan berunding dengan diri anda - Apakah sumber sebenar yang anda perlukan dan bagaimana anda boleh mendapatkan percuma atau kurang.
3. Teleskop


Sentiasa pastikan bahawa anda mempunyai kemampuan untuk melihat ke dalam butir-butir setiap aktiviti dan juga mampu untuk 'zoom' keluar untuk melihat gambaran yang lebih besar mengenai perniagaan anda. Salah satu cara untuk melakukan ini adalah untuk melakar model perniagaan syarikat anda. Jurulatih perniagaan biasanya membantu banyak dalam bidang ini.
4. Belajar untuk berunding
Kebolehan untuk berunding adalah penting kerana ia membolehkan anda untuk mendapatkan apa yang anda apa, bagaimana anda mahu dan apabila anda mahu.
5. Aliran tunai, aliran tunai, aliran tunai
Tidak memahami perakaunan? Tidak mengapa.  Tetapi anda mesti tahu di mana wang anda dan bagaimana melakukan ia aliran. Berhati-hati kebocoran aliran tunai, ia akan meneggelamkan perniagaan  anda dengan  cepat.
6. Berkongsi untung, berkongsi risiko
Dapatkan rakan-rakan perniagaan yang baik untuk menceburi projek. Tidak, saya tidak bermaksud rakan kongsi ekuiti, tetapi lebih kepada rakan-rakan rantaian bekalan. Benar, keuntungan anda lebih kecil tetapi risiko anda juga lebih kecil. Ianya juga dapat mengurangkan bebanan sumber anda dan membolehkan anda mebuat lebih daripada satu projek dalam satu masa. Dan mendapatkan seorang peguam yang baik yang boleh membuat satu perjanjian yang baik.
7. Gunakan media sosial, dengan bijak
Web 2.0, internet, adalah satu platform yang cemerlang untuk memasarkan produk anda - HANYA jika pelanggan-pelanggan sasaran anda berada di sana. Yang penting adalah untuk bermesra dengan pelanggan-pelanggan yang menggunakan media sosial. Penggunaan membuta-tuli laman web, facebook dan emel tidak akan berguna. Ia mesti menjadi sebahagian daripada strategi keseluruhan anda untuk mendapatkan pelanggan, tidak strategi-satunya.
8. Dapatkan pekerja yang bagus
Carilah pekerja yang mempunyai budaya kerja yang baik. Kemahiran boleh diajar tetapi budaya kerja dan perangai sangat susah untuk diubah. Ambillah 5 orang pekerja untuk bekerja seperti 10 orang tetapi upah mereka untuk 8 orang .
Bekerjalah dengan bijak



Pengarang adalah prinsipal ElixirEducate - Pusat Latihan Siri Usahawan Bijak. Beliau adalah bekas pegawai bank pelaburan antarabangsa, pembiaya korporat dan kini adalah usahawan dan jurulatih perniagaan. Anda boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai ElixirEducate di laman facebook mereka, di sini. Dan jadilah kawan facebook-Yazdi. Sila berkongsi maklumat ini kepada rakan usahawan anda yang boleh mendapat manfaat daripada post ini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment